Wandelen tijdens werk

Door corona zijn we massaal gaan thuiswerken, waardoor we ook gelijk minder zijn gaan bewegen. Een serieus probleem, maar de oplossing is heel simpel: wandelen!

Zitten achter de laptop, zitten in de auto, zitten voor de tv… We zijn wereldwijd gaan zitten en dat heeft een negatief effect op de gezondheid, met overgewicht en een onbalans in de insulinehuishouding en kans op suikerziekte of hart-en-vaatziekten als gevolg. Lopen is de eenvoudigste en de meest voor de hand liggende manier om aan meer beweging te komen.

De voordelen van wandelen

Een ommetje maken in je lunchpauze of wandelend vergaderen, waar is dat nou goed voor? Allereerst is er natuurlijk het fysieke aspect, want jouw lichaam profiteert van beweging. Wandelen zorgt voor een betere vitaliteit, maar ook voor betere hersengezondheid. En dat heeft weer een positief effect op je werk! Wandelen helpt bij:

  • Je komt cognitief tot rust. Het default mode netwerk in jouw brein wordt actief en dat stimuleert creativiteit. Ineens kom je op een idee of oplossing waar je al een tijd op zat (letterlijk!) te broeien.

  • Het verlaagt je stressgevoel. Wandelen activeert de prefrontale cortex en dat remt spanning, negativiteit en andere nare gevoelens, waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten.

  • Het verhoogt je productiviteit. De prefrontale cortex is ook betrokken bij allerlei belangrijke onderdelen van het werk, namelijk beslissingen nemen, plannen en doelen stellen, kortom: het optimaal functioneren van het brein.

Wandel tijdens je Werk-dag

Donderdag 8 april is het Wandel tijdens je Werk-dag, een initiatief waarmee stichting Wandelnet meer bewustwording wil creëren rondom het belang van wandelen tijdens je werk. Behalve dat je er gratis en voor niks fitter van wordt, loop je jezelf zo creatiever, productiever én minder gestrest!

Hier vind je meer tips voor gezond thuiswerken!